تبلیغات
mA سیگنال - مشاغل حرفه ای جدید صنعتی 3 : برنامه ریزی تعمیرات(PM یا CM)


ازاد ازادم ولی این عشق تقدیر من است
درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

نویسندگان:

ابر برچسبها:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

مشاغل حرفه ای جدید صنعتی 3 : برنامه ریزی تعمیرات(PM یا CM)

نوشته شده توسط:masoud hoseinian
شنبه 20 شهریور 1389-05:08 ب.ظ

ماشین آلات صنایع مختلف کشور طی سالیان دراز با هزینه های گزاف خریداری و یا ساخته شده اند بطوریکه گفته میشود یک سوم سرمایه های کشور (بجز معادن ) ماشین آلات صنعتی بوده و سئوال اینجاست که این سرمایه ها که بالغ بر دهها هزار میلیارد تومان میباشد به چه شیوه هایی نگهداری میگردند ، بهره وری از این سرمایه های ملی تا چه اندازه علمی و به روز میباشد ، از روشها و تکنیکهای مدرن نگهداری که بیش از سه دهه در کشورهای پیشرفته استفاده میگردد چقدر بهره گیری کرده ایم .

نیاز به استفاده از تکنیکهای مدرن نت در اکثر صنایع بزرگ و پرهزینه کشور (همچون نیروگاهها ، پالایشگاهها ، صنایع پتروشیمی و ... ) که ضرورت دارد 24ساعته در خط تولید باشند بسیار احساس گردیده و صنایع مزبور نیز تاکنون قدمهای ابتدایی را در بکارگیری این روشها طی مینمایند

در این مطلب توضیحاتی در این ضمینه ارائه خواهد شد

 

چه باید كرد ؟

در طی سه چهار دهه گذشته برخی از دانشگاههای معتبر جهان با دایر نمودن دوره های كارشناسی ارشد و دكتری زمینه را برای تربیت نیروی متخصص كه وظیفه نگهداری از صنعت به عهده آنها می باشد ، فراهم نموده اند كه انجام این كار در كشور ما نیز جهت جبران عقب ماندگیها و كاهش هزینه های بالای نت یك امر ضروری به نظر میرسد...

روش نگهداری براساس وضعیت كاركرد اجزاء ماشین (CBM) و یا كاندیشن مانیتورینگ (CM) شامل تكنیكهایی همچون آنالیز ارتعاش ، آنالیز روغن و درجه حرارت ، بعنوان یكی از موثرترین روشها جهت مدیریت نگهداری صحیح از صنایع مطرح بوده و جا دارد كه این مبحث بصورت گسترده در كشور ما مورد استفاده قرار گیرد .

زمان به رسمیت شناختن نگهداری و تعمیرات فرارسیده است

اگر گزارشات روزانه تولید را در هر کارخانه بررسی نمائید ، با روزهایی مواجه خواهید شد که وضعیت تولید بسیار خوب بوده و میزان محصول تولید شده در حد بسیار مطلوبی قرار داشته است

آیا یک اتفاق خارق العاده رخ داده است ؟

اگر از پرسنل تولید بپرسید که چه اتفاقی افتاده خواهند گفت که در آن روز :

  • کمترین میزان توقف را داشته اند.
  • ماشین آلات خوب تنظیم شدند.
  • مواد بموقع تامین شده و از کیفیت مناسبی برخوردار بوده است .
  • کارگران بموقع سرکار خود حاضر شدند.
  • و ...

حال این سئوال مطرح میگردد که :

آیا اگر اتفاقی یکبار بیافتد امکان وقوع مجدد آن وجود ندارد ؟ اگر یک اتفاق دوبار تکرار شود آیا نمیتواند همیشه تکرار گردد؟

اگر این سئوال را از مدیران و مسئولین شرکت بپرسید در جوابش خواهید شنید که : "بله ، اما ... "

و این اما بهانه هایست حاکی از اینکه " هرگز تلاش واقعی جهت دسترسی به شرایط مناسب و حفظ آن صورت نمی گیرد "

افزایش میزان تولید در خط مقدم اهداف شرکتها قرار دارد ، در این راه اولین موضوعی که قربانی میگردد ، فعالیتهای برنامه ریزی شده و پیشگیرانه نت در زمان کارکرد عادی ماشین آلات است

مقایسه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) و نگهداری بر اساس وضعیت (CM) :

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و نیز بکارگیری روش و ابزار CM یکی از مباحثی است که از مدتها پیش ذهنم را به خود مشغول کرده بود و مرتباً در کار و در موارد عملی با آن رو برو بوده ایم.

زمانی که با بکارگیری استانداردهای PM و انجام بازرسی های برنامه ریزی شده و منظم سعی در شناسایی عیوب تجهیزات پیش از وقوع شکست و خرابی داشتیم، باز هم در مواردی شاهد وقوع شکست بودیم و یا آنکه زمانی به عیب و نقص تجهیز پی می بردیم که دستگاه به شرائط بحرانی رسیده بود و مجال برای کار تنگ شده بود.این وضعیت برای تجهیزات حساس که شکست آنها تعمیرات خاص، سنگین و پرهزینه را به همراه داشت، گران تمام می شد. عیب کار در کجا نهفته بود؟

اتکا به سطوح بازرسی در روش PM ، برای پی بردن به عیب و نقص در فاصله زمانی طولانی تری پیش از وقوع خرابی در همه موارد امکان پذیر نبود.سطوح بازرسی در PM در سطح قوای حسی انسانی ( شنیداری، بصری و لامسه) و یا ابزار ساده و ابتدایی خلاصه می شد.علاوه بر آن، گاهی تجهیز در فاصله زمانی بسیار کوتاهی از حالت کارکرد نرمال به سمت شکست پیش می رفت که در PM ، چاره ای برای آن وجود نداشت.

برای مثال در اثر پاره شدن مسیر روغن یا قطع مسیر به سرعت با افت فشار روغن مواجه شده و در نتیجه در یک فاصله زمانی کوتاه، تجهیز با شکست مواجه می شود.این چنین مشکلی تنها به یک طریق قابل شناسایی و پیشگیری بود : نگهداری بر اساس وضعیت آن هم بصورت لحظه ای و با قابلیت عملگرایی خودکار.

در اینجا برای مقایسه به تعریف این دو روش می پردازیم

· نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه(preventive maintenace) : نگهداری و تعمیر تجهیز پیش از وقوع خرابی با سرویس و روانکاری منظم و دوره ای و با انجام بازرسی های منظم که منجر به کشف عیب در مراحل اولیه و اقدام به تعمیر اصلاحی می گردد.

· نگهداری بر اساس وضعیت

(CM/CBM: Condition Base Monitoring) : در این روش وضعیت تجهیز با اندازه گیری و نمودار کردن پارامترهای خاص و حیاتی تحت کنترل قرار می گیرد.ابزارهای بازرسی و آنالیزها در سطح بالاتری قرار دارند.

معمولاً در این روش از ارتعاش سنجی جهت کنترل تجهیزات دوّار و از آنالیز روغن در تجهیزات رفت و برگشتی خصوصاً دیزل ها استفاده می شود.



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:سه شنبه 23 شهریور 1389 05:54 ب.ظ

What causes pain in the Achilles tendon?
دوشنبه 9 مرداد 1396 03:30 ب.ظ
I am not sure where you're getting your information, but great topic.
I needs to spend some time learning much more or understanding more.

Thanks for fantastic info I was looking for this info for
my mission.
How much does it cost for leg lengthening?
دوشنبه 9 مرداد 1396 12:48 ب.ظ
I enjoy what you guys are usually up too. Such clever work and
exposure! Keep up the terrific works guys I've included you guys
to blogroll.
What is the Ilizarov method?
یکشنبه 8 مرداد 1396 12:50 ب.ظ
Wow! At last I got a web site from where I be able to genuinely obtain valuable information regarding my study and knowledge.
Can better posture make you taller?
یکشنبه 8 مرداد 1396 12:21 ب.ظ
Keep on working, great job!
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 12:29 ب.ظ
Thank you a bunch for sharing this with all folks
you really realize what you are talking about! Bookmarked.

Please additionally seek advice from my web site =).
We can have a hyperlink alternate arrangement between us
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 08:57 ق.ظ
If you are going for best contents like I do, just visit this website everyday because it offers feature contents, thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر